.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرر سخنان وزیر به شالیکاران

دبير انجمن برنج ايران گفت: هواي سرد و بارش‌هاي اخير باعث از بين رفتن نشاكاري‌هاي خارج از موعد شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از گیل نیوز ، جميل‌ عليزاده شايق ، تصريح كرد: متاسفانه سخنان اخير وزير جهاد كشاورزي درباره‌ي نشاكاري‌ خارج از موعد كشاورزان به‌دليل جلوگيري از خسارات ناشي از خشكسالي، باعث شده عده‌اي نشاكاري زودتر از موعد داشته باشند كه براثر سرماي هوا اين نشاكاري‌ها از بين رفت.

او با اشاره به اينكه نشاكاري‌ زودتر از موعد امكان‌پذير نيست و فروردين ماه زمان خزانه‌داري برنج است، خاطرنشان كرد: سال گذشته وزارت نيرو و سازمان هواشناسي كشور با پيش‌بيني خشكسالي در روزهاي اول فرودين ماه باعث شدند10 تا 15 درصد از اراضي مازندران زيركشت برنج نرود ولي در تابستان 87 مشاهده كرديم كه حداقل براي برنج خشكسالي نداشتيم و حتي زمان و ميزان بارندگي‌ها باعث شد كه عملكرد در واحد سطح برنج بالا برود.

وي ادامه داد: امسال نيز با وجود مطرح شدن بحث خشكسالي، بارندگي‌هاي اخير باعث شد كه كشاورزان براي كاهش سطح زير كشت برنج تصميم نگيرند چراكه اميدوار هستند اين بارندگي‌ها ادامه پيدا كند و در صورت ايجاد چنين وضعيتي كشاورزان همان سطح زيركشت سال گذشته را به برنج اختصاص دهند.

عليزاده شايق تصريح كرد: در وضعيت فعلي گمان نمي‌رود كه سطح زيركشت برنج از 460 هزار هكتار گيلان و مازندران در سال‌هاي قبل كمتر شود اما در زمان انتقال نشاء از خزانه‌ به زمين اصلي در ارديبهشت ماه، اگر كشاورزان احساس كنند كه با خشكسالي مواجه هستند ممكن است سطح زير كشت اين محصول را كاهش دهند.

وي در ادامه با اشاره به نامگذاري سال 87 به سال اصلاح الگوي مصرف، اظهار كرد: در محصول برنج اگر ميزان واقعي مصرف سرانه مشخص شود بنابراين بيش از حد برنج وارد كشور نمي‌شود و توليد نيز روي دست توليدكنندگان باقي نمي‌ماند و در واقع از مصرف بيش از حد جلوگيري كرده‌ايم.

او اضافه كرد: استفاده بهينه از آب مي‌تواند يكي از اقدامات در راستاي اصلاح الگوي مصرف باشد به گونه‌اي كه با مهار آب‌هاي سرگردان در پاييز و زمستان مي‌تواند نگراني خشكسالي را كاهش داد


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

احمدي 20 فروردين 1388
كدام كشاورز به حرف وزير شاليكاري را زود اغاز كرد حرص و طمع برخي ها و رقابت ميان انها كه اولين نفر بودم انها را وادار كرد كه در اسفند اقدام به كشت كنند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.